اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ دستگیری بازرس قلابی رانندگان اتوبوس‌رانی در مشهد اختصاص ۴۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به بافت فرسوده مشهد و ادامه خط ۳ مترو مروری بر ورود رشته روان‌شناسی به مشهد و ایجاد نخستین مراکز رسیدگی به بیماری‌های روحی استاندار خراسان‌رضوی: شورا‌ها نماد حضور مردم در مدیریت کشور هستند وضعیت دیزدر، باز هم پیچیده‌تر | حق و حقوق بهره‌بردار هم به ابهامات پرونده معدن دیزدر اضافه شد نژادحسین: توسعه ورزش حاشیه شهر، در دستور‌کار شورای اسلامی است رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: کار شورا یک فضیلت انسانی است + فیلم نائب رئیس شورای عالی استان‌ها: باید نگاه ساختار سیاسی ما به شورا‌ها تغییر کند اعمال قانون ۱۸۵۱ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری سی‌وسومین نشست مدیران عامل سازمان‌های سیما و منظر کلانشهر‌های کشور در مشهد راهبرد‌های شورای ششم با تمرکز بر مردم پیش‌بینی بهره‌برداری از بوستان بانوان طرق تا پایان سال ۱۴۰۳ کیفیت هوای کلانشهر مشهد در آستانه وضعیت هشدار قرار گرفت (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) انتخاب شورا‌ها گامی به سوی تحقق کامل قانون اساسی است نظری: شوراها برآمده از اراده مردم و زمینه‌ساز حضور آنها در اداره امور هستند اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | نژاد حسین: هدف گذاری دقیق عمرانی در شورای ششم، یک خواست آگاهانه برای مردم بود ویدئو | منصوریان: نسخه مترقی فرهنگسراها با هدف رفع مشکلات مردم در شورای ششم ارائه شد
سرخط خبرها

خیابان‌های خلوت مشهد به وقت ساعت ۲۱ | کاهش چشمگیر تردد

  • کد خبر: ۵۰۵۲۲
  • ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
خیابان‌های خلوت مشهد به وقت ساعت ۲۱ | کاهش چشمگیر تردد
برخلاف طرح تعطیلی دوهفته‌ای اصناف طرح ممنوعیت تردد شبانه با اقبال مردم روبه‌رو شد.
امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ با اجرای طرح محدودیت تردد خودرو‌ها در همه خیابان‌های مشهد و سایر شهر‌های دارای وضعیت قرمز کرونایی از شامگاه شنبه، به نوعی بالاترین سطح محدودیت‌های کرونایی در این شهر‌ها به مدت ۲ هفته آغاز شده است؛ ممنوعیت بی سابقه‌ای که در همان دقایق ابتدایی شروع طرح، شهر را به خاموشی عجیبی کشاند تا دیگر خبری از ترافیک ساعت ۲۱ شب در خیابان‌ها پررفت وآمد مشهد نباشد.
برای اینکه از کم وکیف رعایت محدودیت‌های آمدوشد در اولین شب اجرای آن باخبر شویم، طی گشت وگذاری سه ساعته، سری زدیم به خیابان‌های سعدی، دانشگاه، احمدآباد و بولوار‌های وکیل آباد، هاشمیه، دانشجو، معلم، سجاد، بولوار شهید قرنی و همه خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی.


واهمه از جریمه یا همراهی با قانون؟

ساعت ۲۱:۱۵ دقیقه را نشان می‌دهدکه از دفتر روزنامه حرکت می‌کنیم و به عنوان اولین مسیر وارد خیابان سعدی می‌شویم. در همان نگاه نخست با خاموشی بی سابقه چراغ مغازه‌ها و تردد تعداد اندکی خودرو در این خیابان مواجه می‌شویم؛ خودرو‌هایی که اکثر آن‌ها تاکسی اند و آمدوشدشان در خیابان نیز مجاز است.
برای دقایقی در خیابان سعدی توقف می‌کنیم. وضعیت در دقایق بعد نیز مشابه است و فقط ۲ خودرو با پلاک شخصی از این مسیر عبور می‌کنند که این مسئله نشان می‌دهد نظارت دوربین‌های ترافیکی و نظارتی دقیق است یا اینکه واهمه از تبعات جرائم بعدی رانندگان را مجاب کرده است که در ساعات اعلام شده وارد خیابان نشوند.


در حد چند تذکر

با اینکه نظارت بر اعمال این محدودیت‌ها کاملا هوشمند است و از طریق دوربین‌های درون شهری اجرا می‌شود، در بیشتر خیابان‌ها و تقاطع‌های مهم شهر خودرو‌های راهنمایی ورانندگی برای بررسی و نظارت بر اجرای صحیح طرح مستقر شده اند، ولی به جز چندمورد ممانعت عملی از تردد خودرو‌های متخلف در خیابان هاشمیه، برخوردی با خودرو‌های متخلف نمی‌شود و جریمه‌ها به دوربین‌های ترافیکی محول شده است؛ بااین حال بیش از ۵۰ درصد از خودرو‌هایی که در این بولوار آمد و شد می‌کنند تاکسی‌های زرد هستند. البته فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در برخی خیابان‌های شهر پررنگ و محسوس است.


از شایعه اجرا نشدن قانون تا خودرو‌های گران متخلف

با اینکه شهروندان در اولین شب اجرای این محدودیت نمره بالایی گرفته اند، هرازگاهی در بولوار وکیل آباد خودرو‌های شاسی بلند یا سواری‌های گران قیمت چندصدمیلیونی خارجی را می‌بینیم که بعید است تاکسی اینترنتی باشند و معلوم است با خیالی آسوده، جریمه ۲۰۰ هزارتومانی را به جان خریده اند و به خیابان‌ها آمده اند. ناگفته نماند که تا یکی دو ساعت پیش از اجرای این طرح برخی شایعه‌ها و زمزمه‌های بی اساس در فضای مجازی با محتوای اجرا نشدن یا سخت گیری نکردن پلیس در شب اول اجرای این طرح مطرح می‌شد.


بارش برف و همراهی با رعایت قانون

در کنار اعمال قانون خودرو‌های متخلف، سرمای شدید و بارش برف باعث شده است افرادی که در سکوت خیابان‌ها دل به پرسه زنی و پیاده روی در معابر شهر خوش کرده اند نیز گرمای خانه‌های خود را رها نکنند؛ بااین حال خیابان‌های منتهی به حرم مطهر که مثل دیگربخش‌های شهر به خاموشی فرو رفته است بیشترین تردد شهروندان پیاده را نسبت به دیگرمناطق شهر دارد؛ زائرانی که گروهی، خانوادگی یا انفرادی، با پای پیاده به سمت حرم امام هشتم (ع) طی طریق می‌کنند.


تعطیلی زودهنگام مغازه‌ها

با اینکه هنوز برخی اصناف به رعایت محدودیت در فعالیت‌ها از ابتدای آذرماه پایبند نیستند، اما اعمال محدودیت‌های شبانه آمدوشد خودرو‌ها در شهر موجب شد آن‌ها هم قبل از ساعت ۲۱ کسب و کار خود را تعطیل کنند. برخی مشاغل گروه یک از قبیل فروشگاه‌های مواد غذایی و میوه فروشی‌ها نیز یکی دو ساعت پس از آغاز ممنوعت تردد درون شهری مشغول تعطیل کردن فروشگاه‌های خود هستند. این مسئله در خیابان‌های سعدی، اطراف حرم و برخی خیابان‌های بولوار وکیل آباد بیشتر ملموس است. در ادامه گشت و گذار وارد بولوار دانشجو می‌شویم که به شکل ملموسی خالی از تردد خودرو‌های شخصی است.
 
فروشنده جوان سوپرمارکتی که در ابتدای خیابان دانشجو فعالیت می‌کند در واکنش به تغییر تعداد مشتری‌ها پس از اجرای طرح می‌گوید: تنها چنددقیقه پس از ساعت ۲۱ خیابان‌ها به شکل عجیبی خلوت شد و عملا دیگر مشتری‌ای برای خرید کالا وجود ندارد؛ به همین دلیل فعالیت مشاغل مربوط به مایحتاج ضروری هم بی فایده است. به این‌ها بارش برف را هم اضافه کنید. برخلاف طرح تعطیلی دوهفته‌ای مشاغل که با همراهی تمام عیار اصناف مواجه نبود، به نظر می‌رسد ثبت بی،  چون وچرای تخلف آمدوشد بعد از ساعت ۲۱ در خیابان‌ها توسط دوربین‌های شهری، خیلی از رانندگان را مجاب کرده است که به قانون احترام بگذارند.


کاهش چشمگیر تردد بعد از ساعت ۲۱

فرماندار مشهد نیز در همین‌زمینه اعلام کرد: در اولین‌روز از اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند، تردد شهروندان بعد از ساعت ۲۱ کاهش چشمگیری داشته است. به گزارش خبرنگار ما، به نقل از روابط‌عمومی فرمانداری مشهد، سیدمحمدرضا هاشمی ضمن قدردانی از همراهی و مشارکت مردم مشهد در هفتادوهشتمین جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونای شهرستان گفت: کسبه محترم نیز با رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا در اولین‌روز از اجرای این‌طرح جامع، مشارکت بی نظیری را به نمایش گذاشتند و قریب به ۹۵ درصد از اصناف گروه‌های شغلی ۲ و ۳ و ۴ با تعطیلی واحد کسبی، به خادمان خود در اجرای این طرح ملی کمک کردند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->